Runt 2004, under min studietid i Manchester, började jag läsa fotografen och f.d. reklammakaren Jonas Petersons dåvarande blogg Silverfisken/Ett liv i exil. Jonas inspirerade mig på många sätt, framförallt i sitt sätt att skriva och att blogga. Jag hade själv en blogg och i ett inlägg klagade jag över att jag hällde ut min själ över hela internet men att ingen ändå brydde sig. Då fick jag en kommentar av Jonas. ”Jodå, vi bryr oss”. Det var en stor stund för mig och jag fortsatte blogga, blogga, blogga och framförallt skriva, skriva, skriva.

Jag tänker ofta på Jonas, speciellt nu på sistone när jag själv börjat studera reklam. Hans texter har spelat stor roll för mig, och vissa av hans gamla inlägg minns jag fortfarande. Ett inlägg om hur han köpt konst på fyllan fick mig att skratta högt och jag fnissfnyser ännu när jag tänker på det.

I sin nuvarande karriär som bröllopsfotograf fortsätter han att lyckas beröra med sitt skapande. Vad ska man annars säga om den fantastiska lilla bildsviten ”I loved her first?”.

